Op zaterdag 13 april werd Loek Smits de dagwinnaar tijdens de veertiende editie van solistenwedstrijd De Adriaan in Riethoven. Met een gemiddelde van een negen, ontving Loek het bronzen beeldje De Adriaan en een oorkonde uit handen van de jury.

Dirigent William Linssen en winnaar Loek Smits

De Volharding won De Adriaan al eerder: in 2015 ging Lars Mitzer op klarinet er met het felbegeerde beeldje vandoor.

Certificaat 2019
Cijferlijst 2019

Loek vertolkte zaterdag het stuk Rhapsody for Euphonium van James Curnow op zijn euphonium, een instrument dat hij inmiddels al 18 jaar bespeelt. Zijn muzikale opleiding begon hij bij harmonie Amicitia in IJsselstein waar hij stopte toen hij verhuisde naar Eindhoven om daar scheikunde te gaan studeren. Momenteel is hij lid van twee verenigingen in de regio, waaronder De Volharding.

Niet iedereen had deze overwinning zien aankomen; door omstandigheden moesten enkele muzikanten op het laatste moment afhaken waardoor de bezetting van het orkest niet optimaal was. Toch wist De Volharding Loek dusdanig te begeleiden dat het stuk muzikaal gezien overeind bleef en in balans was. De jury spreekt vol lof over de opening van het stuk waarin de solist zonder orkest begint; de klank en frasering is fraai en er wordt mooi cantabile gespeeld. Ook de begeleiding van het orkest dat later invalt is volgens de jury prima verzorgd. Een knappe prestatie.

Opname en montage door: KempenTV

Tijdens de tweejaarlijkse muziekwedstrijd De Adriaan spelen de deelnemende orkesten een concert waarin een solowerk van ten minste vier minuten moet voorkomen, gespeeld door een amateurmuzikant die op de dag van de uitvoering niet ouder is dan 23 jaar en twee jaar lid van de vereniging. De wedstrijd is vernoemd naar Adriaan Sweegers. Bij zijn overlijden in januari 1990 liet hij een deel van zijn nalatenschap na aan het Riethovens Harmoniecorps waarvan hij vele jaren bestuurslid was. De naar hem vernoemde stichting De Adriaan houdt sindsdien iedere twee jaar een muziekwedstrijd waarbij jonge muzikanten begeleid worden door hun eigen orkest.