Harmonie orkest de Volharding start begin oktober met het Doorblazers orkest voor volwassenen die ooit een instrument hebben bespeeld en dit weer willen oppakken en beginnende muzikanten die op latere leeftijd zijn begonnen. In tien wekelijkse repetities wordt er toegewerkt naar een concert dat op 14 januari zal plaatsvinden.

Op de vraag hoe dit initiatief is ontstaan zegt bestuurslid Renate in ’t Zandt: “We kwamen er achter dat volwassenen die hun oude instrument weer op willen pakken, vaak niet weten waar ze moeten beginnen. Ook de stap om direct met het harmonie orkest mee te spelen, blijkt in veel gevallen te groot. Voor muzikanten die op latere leeftijd zijn begonnen, geldt dat zij niet altijd aansluiting vinden bij een opleidingsorkest en thuis in hun eentje blijven oefenen. Het is juist zo leuk en een extra stimulans om met verschillende instrumenten samen te spelen in een orkest”.

Met het Doorblazersorkest wil De Volharding deze groep een mogelijkheid bieden om samen met gelijkgestemden te gaan ontdekken of ze het (nog) in de vingers hebben. In eerste instantie is het orkest gericht op het samenspel en wordt van daaruit bekeken wat muzikaal haalbaar is. Eventueel kunnen partijen vereenvoudigd of juist uitgebreid worden voor wat meer uitdaging.

Daarnaast heeft De Volharding nauw contact met de muziekopleiders in de regio en kunnen muzikanten die dat willen, snel in contact gebracht worden met de juiste docent. Door het (weer) bespelen van een instrument op deze manier laagdrempelig te maken, hoopt het orkest het komende jaar nog meer volwassenen binnen de vereniging te mogen verwelkomen.

Aanmelden kan tot eind september.

Klik op deze link voor meer informatie en inschrijven.